4.1.11

Vi råkade wallraffa en semesterklubb



















I denna blogg talas det lite osanning med flit. Vem lurar vem är inte helt säkert. Hur som helst avslöjar jag hur man försöker locka folk till semesterklubb, som säljer grisen i snygg säck och en firma som är byggd som en rysk trädocka. Ny EU-direktiv skulle göra slut på en del av metoderna i februari 2011. Men Spanien har implementerat (lagstiftat) detta först 18.3.2012 och det gäller nu också på Gran Canaria. I slutet av bloggtexten finns det råd och länkar till konsumentrådgivningens sidor.

Uppdatering 25.7.2013: Spansk polis gjorde en razia till Club Puerto Atlantico och företagen som agerar därifrån.  Mer på kommentaren 25.7.13.

2.10. 2013: Sju personer har delgivits mistanke om bla. bedrägeri efter razian på Club Puerto Atlantico informerar mindtimeshare.me.

13.2.2014: Voyager ser ut att använda nu namnet Go-Compass. Mer i kommentarerna. 15.4.2014: Nytt namn igen: Orbit (se kommentar 15.4.2014). 


Sama juttu suomeksi 
http://tapanim.blogspot.com/2011/01/walraffaamme-vahingossa-lomaklubin.html
Vanligtvis rundar jag snabbt dessa ungdomar som svärmar i strategiska punkter där turisterna rör sig bl.a. i Playa del Inglés och delar ut olika reklammaterial. Det liksom hänger i luften att de inte har helt rent mjöl i posen.

Vi var på väg till Playa del Inglés och klättrade igen trapporna till Shopping Center Tropical när min Väninna bestämde sig att be om en karta av de där killarna. Så vi tog kroken i munnen helt själva. Det var en ren tillfällighet att det slutade med wallraffande ( Günther Wallraff är känd tysk journalist som avslöjar samhällets mörka sidor under andra identiteter än sin egen ).
Processen här följer nästan till punkt och pricka det som europeiska konsumentrådgivningen varnar för.

Det var inget fel på serviceviljan. Vi fick kartan bums, killen presenterade och skojade om det lite och så var kontakten skapad. Då ville han ge oss två lotter och om inget annat vinner vi i alla fall två t-shirts av deras sponsor. Men det förpliktar oss absolut till ingenting.

Vi får huvudvinsten

Men då ropar han ut superglatt. Den andra lotten är huvudvinsten med guldstjärna. Han ber sin chef som står bredvid till hjälp att förklara vad det innebär. Chefen, Igor får vi veta senare, har ett gult emblem InfoCanaria på sin tröja.
Vi fick nu livliga förklaring som summerad innebar att vi kan vinna tre olika saker: en videokamera, en resa eller en laptop – Apple, sa han. Men vinsten måste hämtas i Arguineguín två mil väst från Inglés där sponsorn har sitt infocentrum. Där skulle sista delen av lotten öppnas för att visa vad vi vunnit. Taxiresan dit och tillbaka skulle sponsorn betala. Vi skulle bara behöva lyssna presentation av vinsterna och få med oss en bunt broschyrer om Gran Canaria att dela till vännerna hemma. Mun-till-mun är ju bästa reklam och vi har inte så mycket pengar för annan reklam, förklarade Igor. Informationen skulle ta max. 90 minuter och då skulle maten och dryck i hotellet vara gratis.
- Detta förpliktigar er absolut till ingenting, bedyrade ha. – Ni lyssnar infon, åker hem med vinsten och så är det över, ni kan även kasta broschyrerna om ni inte vill bära dem hem, sa han.

- Men det är bäst ni åker dit genast före siestan då de inte är så jobbvilliga. Oj, siestan börjar om knappt två timmar, nu är det bråttom.
Vi tittade på varandra. Det här går vi väl inte på? Å andra sidan min laptop är redo för skrotning, jag hade redan titta på en … iPad av Apple. Videokamera? Ja varför inte, eller resa till något trevligt ställe, inte det fy skam kanske?

Vi har ju inte heller bråttom till någonting. Snart satt vi i en taxi på väg till Arguineguín, fast något konfunderad. Alldeles före avresan förklarade  Igor för oss att man kommer att fråga oss för statistiken om vår ålder, vistelsetid här och lite annat. Han blev mäkta förvånad när han hörde att vi var på fyra månaders resa och att jag vara hela 69 år gammal.

Vitt lögn

Nu fick Igor bekymmer: han som haffat oss skulle få sina bonus bara om vi var rätt sortens kunder, man skulle vara under 64 och på högst tre veckors resa.

- Var snäll, säg till dem att ni har bott ihop fem år, kommit hit – han kollade almanackan i sin mobil – 18.12 och skall resa tillbaka 8.1., du är 63 och jobbar full tid, sa han och förhörde mig att jag kom ihåg siffrorna.

- Annars missar kollegan sin bonus och jag får betala taxin själv!


Väl framme på Club Puerto Atlántico hotellet fick vi först träffa en tjej som betalade taxin och tog oss upp till takbaren. Där en annan tjej tog upp våra uppgifter till statistiken, som det hette. Vi gav de uppgifter som Igor matat oss med – tvekande, men ville inte bränna deras bonus. Jag berättade också att jag är journalist – detta återkom igen under dagen. Senare fick vi nog ångra detta. Man frågade inte om våra id-kort för att kolla. Hon upprepade att innan lotten öppnas ges reseinformation som tar max. 90 minuter och frågade om vi ville vara med.

Försäljningen börjar

Nu kom säljaren fram och tog oss till nedre våningens restaurang där vi fick prata i lugn och ro. Efter tre timmar – dubbelt så långt som lovad – visste vi mer om henne än hon om oss. Däremot bilden av det vad hon egentligen sålde blev diffus. Vi ville ge henne så lite om oss som möjligt att hon inte skulle få krokfästen på oss. Hon pladdrade allt mellan himmel och jord och något i små portioner om sitt koncept också. Hon hette Elisabeth, hade bott i Las Palmas sedan 1964, gift med en kanarie, hade fyra barn och ett barnbarn.

Alldeles i början ville hon dock höra vilken smörja killarna som haffat oss hade pratat. Jag vill vara ärlig, sade hon. Det var inte alls fråga om någon Gran Canaria reseinformation, utan hon representerade en reseorganisation som fungerar i Internet i adressen http://www.lifestylevacation.net/.

(Uppdatering  22.1.2016 Länkarna i denna bloggtexter kan vara föråldrade, googla istället om de inte funkar!)

Hon upprepade flera gånger att det inte var fråga om time-share utan om en semesterklubb. Hon visste flera avskräckande exempel om hur folk hade farit illa vid time-share när de fått utgifter som man inte varit förberedda på.

Hennes andra jämförelseobjekt var charterresor som hon kallade för ”våra konkurrenter”.

På väg till restaurangen visade hon en stor bildsamling som var på väggarna. Nöjda, leende medlemmar. Vi har flera tusen av dem, sade hon. Vi skulle få bilden på väggen också om vi blir medlemmar och bor på hotellet.

Endast muntlig information med

Skriftlig information om koncepten fick vi vänta på länge. Vi hade suttit närmare två timmar då hon tog fram från sin väska två broschyrer om organisationens principer, en ganska ytlig upprepning av det hon hade pladdrat om hittills. Efter att pratat igen en lång stund om dittan och dattan fick vi bläddra i två vältummade, centimetertjocka katalog, som visade hur deras fyra stjärnors objekt såg ut och var någonstans de fanns. De var överallt i världen, t.o.m. i Sverige och Finland.

Av varje objekt fanns en liten bild och deras servicenivå visades med symboler. Det var lite text också, men att läsa dem skulle man helst haft förstoringsglas med sig. Det fanns inga prisuppgifter i katalogen lika lite som det var i organisationsbroschyren.

Ingen av dessa fick vi ta med. På framsidan av katalogen stod det förresten Design Vacation. Så hette Lifetime / Voyager tidigare och råkade då i luven på konsumentmyndigheter, vilket jag fick reda på senare.

Till slut gick vi upp för att titta på en visningslägenhet i hotellet. Den hade allrum med kök i hörnan samt två sovrum som båda hade egen jacuzzi. Balkong fanns också men den mest imponerande var det stora fönstret mot havet och solnedgången som täcke hela väggen i allrummet. Ståtlig, men mindre funktionellt lägenhet , tyckte jag.
Hotellets bokningssida hittas också via nätet:
http://www.eurobookings.com/la-playa-de-arguineguin-hotels-es/club-puerto-atlantico.sv.html?label=gghieuen-bh22706_atlantico+arguineguin&filter_offset=1&gclid=CMSdwrzBvqYCFdQ_3godcBUhJg&form_type=remember
Hela hotellet var väl så typisk, småsliten spansk 60-70- talshotell – trånga trappor och ganska dunkel utom i allrummet.

- Vad tycker ni, skulle ni vilja bo såhär, frågade Elisbeth.

Åtminstone jag saknade till San Agustín. Jag visste att Arguineguín hade inte alls lika attraktiv miljö och service. Hotellboende var inte heller min favorit. Men jag höll min mun och väntade på avslöjandet av huvudvinsten.

Till slut tittade vi på hemsidan http://www.lifestylevacation.net/ som hade rubriken Voyager. Meningen är att medlemmarna söker och bokar själv sina resor via hemsidan, men organisationens servicecenter kan också hjälpa med det om man är ovan med Internet. Resorna till objekten får man ordna och betala själv, men även där kan man få hjälp.

Hemsidans funktioner och design var lika mycket från förra seklet som katalogernas.

För mig blev oklart vilket förhållande Voyager och Lifestylevacation hade – var de en och samma eller separata organisationer? (Det kan bli svårt veta vem som har ansvaret om det blir rättstvister, varnar konsumentupplysningen.)

Prisuppgifterna

Om kostnaderna hade kommit fram hittills att objekten kostar 199 – 599 € per vecka ( c. 1800 – 5500 SEK ). Här gäller s.k. garantiveckor som man får boka högst fyra veckor per år. S.k. bonusobjekten kan man boka hur mycket som helst. De är objekten som hotellen uppenbarligen har svårt att hyra ut, kostnad från 99 € per vecka  ( drygt 900 SEK ). Sak samma gäller väl också stadshotellen som kan bokas för 3-4 dygn utan någon hyra alls, bara man äter i hotellet.











Överraskande att man inte behöver vara medlem för att bo i dessa, det går lika bra att boka för sina barn eller annan familjemedlem.

– Många företagare använder detta för att belöna sina duktiga medarbetare, tillade Elisabeth.

Medlemsavgiften får vi ännu inte veta, det kommer senare, säger hon. Men man betalar årligen en indexbunden förvaltningsavgift på 65 €  ( c. 600 SEK ).

Flera gånger frågade hon efter vår drömresa, om vi ville kryssa på Karibien, om vi ville besöka andra öar på Kanarien.

Redan vid början hade hon bett oss uppskatta hur mycket tid och pengar vi brukar använda årligen för semesterresandet. Vi gissade till ”hela semestern 5-6 veckor och 40 000 SEK per år”. Det återkom man på senare.

Kontrollfrågor

Flera gånger under dagen frågade hon om hur länge vi hade bott ihop, när vi hade flyttat till Sverige, våra resedatum till/från Gran Canaria. Hon frågade också upprepade gånger om min arbetsgivare ( som jag faktiskt arbetar för då och då än idag ) men inte om min Väninnans arbetsgivare. Det fanns andra frågor också som vi tolkade som kontrollfrågor. Vi snubblade rejält i början när hon frågade vad vår resa hade kostat. Norwegian biljettpris kom vi ungefär ihåg. Om hyran till boendet prutade jag lite på vår månadshyra utan att tänka på att kortboendet kostar mer än långliggande. Elisabeth höll på att tappa hakan. Min Väninna fick mig dock komma på att det faktisk var vår månadshyra som vit betalat.
Elisabeth tyckte att vi hade rest billigt. Egenhändigt resande var för henne säkert svårjobbade att sälja för.

Hela konceptens nyckelfråga – medlemsavgiften – var än obesvarad trots tre timmars manglande. Hon ville veta vad vi tyckte om konceptet, men vi ville inte svara innan vi visste hela utgiften inklusive medlemsavgiften.

- Min chef berättar den snart, suckade hon.


Hungern vrålar

Vi skulle träffa chefen efter att vi tittat på visningslägenheten och reservationssystemet. Klockan var runt fyra. Vid mötets början hade vi fått vatten, kaffe och bröd som vi bett om. Brödet var typisk spansk vattenfralla, lite ost, skinka, tomat och gurka till. Det passar i spanska mat traditionen, men är prövning till nordbor. Vi satt hela tiden i restaurangen nära köket. Elisabeth berättade hur bra mat men ändå billig fick man där. Vi haffades när vi var på väg att äta lunch. Jag var nu vrålhungrig och upptill halsen trött på Elisabeths pladdrande.











Vi kom efter visningen av lägenheten och bokningssidorna tillbaka till takbaren där vi skulle träffa chefen. Jag bad om mat och fick fyra trekanter av varma ost- och skinkmackor samt en öl. TACK så rysligt mycky!!!

Bara en halvtimme innan hade Elisabeth berättat att hon inte kan bjuda någon alkohol alls, ens öl. Det hade chefen förbjudit eftersom på försäljning av time-share hade man använt rikligt med alkohol och fått folk skriva under papper som de inte förstod på. Dessutom skulle vi få en rejäl måltid när kontrakten är signerad, lovade hon. Optimistiskt lämnade jag en av de tre mackorna oäten.

Chefen var en annan svensk, Lena. Äntligen gav hon oss ett erbjudande för medlemskap, som satte oss verkligen att fundera. Men först öppnades den sista delen av vinstkupongen, som skulle visa om vi vunnit laptopen, videokameran eller resan. Jag gissade vinsten i förväg: det skulle bli en resa. Javisst, en vecka i Fuerteventura.

Vi försökte se ut som glatt överraskade. Vi hade nu fått någonting.

Medlemspaket – grisen i säcken

I Lenas paket skulle tre års provmedlemskap kosta oss 4900 € ( drygt 45000 SEK ). Minst ett tusen skulle betalas på en gång, resten senare, på bokningssidorna skulle vi komma in först efter att hela summan var betalt. D.v.s. du betalar 4900 € utan kunna kontrollera först vad du verkligen köper. Det kan du göra först efter att du kommer in i bokningssidorna.

Så långt orkade jag tänka först några dagar senare.

Man kan förlänga medlemskapet med tre år och då kostar det 7100 € ( knappt 66000 SEK ).

Man kan ha medlemskap för tre, sex, nio eller 12 år, ju längre desto billigare per år.

Man får fyra sk. garantiveckor per år i vilket som helst anläggning runt om världen, som alla är fyrstjärniga objekt. Provmedlemskapen kan delas också på sex år, men då får man bara två garantiveckor per år. Dessutom kan man göra bonusresor och 3-4 dagars hotellresor utan begränsning.

Som öppningserbjudande Lena lovade att vi får utöver garantiresorna gratis

- bo idet här hotellet en vecka
- två veckor i något annat objekt
- två veckors kryssning på Karibien och allt där betalt som ingår i programmet.

Vi skulle dessutom kunna ta med oss våra barn med respektive och deras barn. Efter viss hattande kom hon på att det skulle gälla sex personer plus oss. Och igen efter lite funderande om vi önskar skulle vi själv få två olika kryssningar i stället för att ha familjen med.

Resorna skulle betalas själv liksom vinstresan till Fuerteventura.

Alla siffrorna under dagen skrev man på hand på en A4 block som damerna inte släppte ifrån sig.

Bestämma omgående

Vi skulle bestämma om medlemskapet här och nu, inget funderande till dagen därpå. Varje säljare vet att det svåraste är få kunden att bestämma sig. Därför skall man inte släppa kunden från händerna. Konsumentråd säger däremot: om man kräver snabbt beslut bli extra vaksam!

Ny EU-lag förbjuder detta – läs mer om det här senare.

Nu var vi äntligen efter fyra timmars velande kommit till skott; vad kommer det hela att kosta, egentligen. Vi bad oss tid att fundera på tu man hand eftersom vi inte kunde bestämma på en gång.

Detta var något helt annat än vi hade planerat för vårt pensionärsliv. Men å andra sidan hade vi också funderat på att vi skulle vid sidan om långresan till Gran Canaria göra kortare resor i andra delar av världen och kortresor över helgen till intressanta städer. Här skulle koncepten passa bra.

Runtomkring oss hördes högröstade applåder och poppande av Cava flaskornas kork. Några hade väl skrivit under.

Svår räknekonst

Men hur klokt är det betala 4900 € för någonting som kanske inte ens blir till? Om man delar 4900 € för tre eller sex år – hur mycket kostar egentligen de eventuella gratishelger man får? Hur mycket merpris blir det för objekten man betalar 199 – 599 € per vecka? Nu efteråt visar min räknedosa att under tre år kostar de fyra garantiveckorna 408 € extra per vecka. Hoppsan! Så långt hann vi inte räkna vid värvningen.

Å andra sidan bara Lenas värvningspaket med gratisveckor och Karibienkryssning var sannolikt värd de 4900 €. Men igen: flyga till Karibien är inte gratis alls, och vi hade ingen åtrå att åka dit i närmaste framtiden.

När Lena och Elisabeth kom tillbaka sade vi att detta inte är något för oss.
- Men ni betalar ju lika mycket för era resor per år redan, försökte Lena ett par gånger kasta omkull våra argument.

Slutligen gav vi magkänslan som huvudorsak att tacka nej. Det var inte alls lätt även om vi hade bestämt det redan från början. Vi ville inte ens ha resan till Fuerteventura, den månlandskap hade vi redan fått nog av. Men vi fick ändå två reklam t-skjortor för Sandsfm- radion, den andra sponsorn till Info Canaria – och, om jag gissar rätt, hör till samma butik som Lifetsylevacation / Voyager.

- Om vi skulle ångra ni är ju här och vi kan återkomma, försökte Väninnan trösta de besvikna säljarna.

- Det går inte, ni är nu i två års karantän, svarade Lena.

När vi gick sade hon uppgivet:

- Vill du inte åtminstone skriva om oss i din tidning?

Den tanken kom senare, redan i taxin bort. Här är den Lena. Men nu följer lite till,  konsumentfakta.

EU skärper direktiven

Under våren 2013 har konsumentskyddet på detta område blivit avsevärt bättre efter att t.o.m. Spanien har tagit nya EU-direktivet till sin lagstiftning: Här är Konsumet Europas pressmeddelande:


2012-04-05


Spanien har genom en ny lag implementerat direktivet 2008/122/EG om konsumentskydd vid vissa aspekter av avtal om tidsdelat boende, långfristiga semesterprodukter, återförsäljning och byte. Lagen trädde ikraft den 18 mars 2012.

Lagen innebär en tydlig uppstramning och utökning av skyddsreglerna för konsumenter vid avtal om tidsdelat boende, dvs. ett avtal som löper på mer än ett år och mot ersättning ger konsumenten nyttjanderätt till ett eller flera övernattningsboenden under mer än en tidsperiod, (timeshare).

En stor nyhet är att den nya lagen även omfattar avtal om långfristig semesterprodukt, dvs. ett avtal som löper på mer än ett år och mot ersättning huvudsakligen ger konsumenten rätt till boenderabatter eller liknande boendeförmåner, antingen fristående från eller i samband med resor eller andra tjänster.

Fler viktiga nyheter med den nya lagen är:

    Lagstadgad ångerrätt på 14 dagar vilket ger köparen en rätt att frånträda avtalet under denna tid utan att lämna någon särskild anledning.

    Förbud mot förskottsbetalning, enligt lagen är det förbjudet att ta betalt innan ångerrättsperioden på 14 dagar gått ut. Förbudet gäller även betalning för produkter eller tjänster vid sidan av huvudprodukten som ingås samtidigt som huvudprodukten.

    Kontrakt måste tillhandahållas köparen på köparens språk förutsatt att det är ett officiellt språk inom EU.

    Ett tidsdelat boende eller en långfristig semesterprodukt får inte marknadsföras eller säljas som en investering.

    Den nya lagstiftningen omfattar avtal som gäller under mer än ett års tid, den gamla lagstiftningen gällde bara avtal giltiga under tre års tid eller mer.

Man bör dock vara medveten om att direktivet eller lagen inte reglerar de aggressiva försäljningsmetoder som har präglat vissa delar av branschen.
Den nya lagen heter Real Decreto-ley 8/2012, de 16 de marzo, de contratos de aprovechamiento por turno de bienes de uso turístico, de adquisición de productos vacacionales de larga duración, de reventa y de intercambio

EU-konsument skriver på sina sidor att de är redo att hjälpa konsumenter som råkat illa vid med time-share och semesterklubbar. Den vanliga gången är dock att man kontaktar hemkommunens konsumentrådgivare, som hjälper sedan vidare.

När jag för första gången jobbade med denna bloggtext hittade varningar som är än idag (2012) väl värda att läsa. Detta Canaria- specifik sida listar lokala, skumma aktörer, Lifestylevacation / Voyager är med:

http://www.infograncanaria.biz/index.html


Firmaidentitet undangömd

Och vad beror det på att man inte hittar något offentligt information om Lifestylevacation / Voyager på nätet.

Detta undrar jag mycket om. När jag undersöker om detta visar det sig att firman är byggd som en rysk trädocka. Man hittar nog en sida med viss kontaktinformation

http://www.lifestylevacation.net/en/index.php?site=kontakt

Man ser att firman Lifestylevacation ltd har hemvist i Republiken Scheysells, att dess Europarepresentation är i Gibraltar på adressen som har en massa brevlådeföretag inhyst samt kontor i Tyskland och Britannien. Postadressen finns, men inget mer. Om kontoret i Argenuinguín finns det inget fast den lär vara deras huvudort.


Denna sida låg ute på nätet i januari 2011. För en månad senare syns inte ovanstående sida mer i Internet. Nu finns det däremot på samma webadress en ny text, som berättar att VoyagerTravel är handelsnamn till Wunschurlaub SL. Nu finns det också en adress till Maspalomas i Gran Canaria. Men ingen telefon.


Jag googlar och får fram att Wunschurlaub SL är internetbaserad resebyrå som verkar bl.a. i Berlin, men den är också registrerad i hadelsregistret i Las Palmas. Dess tyska hemsida
 https://secure.ihr-wunschurlaub.com/index.php?PHPSESSID=dc23ba652b1e0cd309bed61f7be1b146
berättar väsentligt mer. På lenken kundeninformation hittar man också vem som är ansvarig för firman...

Sie schließen Fernabsatzverträge mit der Firma 

Sensorial Revision S.L
Geschäftsführer: Steffen Franzke
Avd. Moya 6 - C.C. Eurocenter - Local 172 - Planta 4
E - 35100 Maspalomas
CIF: B- 35693621

Telefon: 0180 - 56 88 889(14 Cent/Min.*)
Fax: + 49 (0) 30 / 435 72 545

Här finns alla de uppgifter man saknar på Voyagers sida. I Tyskland är regelverket striktare än i Spanien, mån tro.

Eurocentern i Maspalomas ligger förresten bara ett par hundra meter från köpcentret Jardin de Sol i Playa del Inglés men på andra sidan genomfartsleden alldeles bredvid polisstationen.



Efter att jag tagit bilderna ovan springer en man efter mig och frågar varför jag tar bilder av hans kontor. Han visar sig vara vd:n på Wunschurlaub Peter Elsner. Jag berättar mitt ärende och frågar om förhållandena mellan Voyager och Wunschurlaub.

VoyagerTravel är Wunschurlaubs namn utåt i samarbetet med Voyager.  Wunschurlaub är ett projekt av Sensorial Revision resebyrån och den har arrangerat resorna åt Voyager nu under två års tid. Hans firmor ansvarar endast om researrangemangen. Semesterklubbet och dess försäljningsverksamhet hör till Club Atlántico hotellet och det har hans firmor ingenting att göra med, betonar Elsner.

När han hör namnet Lifestylevacation som har adressen till Scheysellerna skakar han bara sitt huvud. Som om det är första gången han hör om dem.

Sammafattnigsvis: VoyagerTravel-Wunschurlaub-Sensorial Revision ordnar resorna.Voyager-Lifetstylevacation koncentrerar sig att samla in medlemsavgifterna. Kontaktuppgifterna och ansvariga för firman Voyager-Lifetstylevacation är ännu icke tillgängliga för allmänheten.


Konsumentråd nummer ett inom Internethandel är: köp inget från företag som inte har ordentliga kontaktuppgifter på hemsidan.

Jämför gärna på http://www.holidayclub.se/foretaget/

Detta är en av Finlands största resefirmor med boende som också äger anläggningen i Åre. Koncepten liknar det som Lifestylevacation / Voyager har, men de brottas i helt olika klass och stil. Konsumentmyndigheter påpekar att det finns också seriösa företag i branschen.

Dessutom undrar jag vad är detta Info Canaria vars emblem killarna har på skjortan. Något liknande hittade jag inte med googlandet, men dock en hel rad andra mer eller mindre officiella turistinformatörer om Kanarieöarna och på samma sökning bl.a. crimeshare- sidan.

Razzian och rättegången mot Voyager Travel

Uppdatering 25.11.2015
25.7.2013 Polisen gjorde en razzia i Club Puerto Atlantico i Arquineguin. Det blev arresteringar samt senare åtal mot flera av de bolag som agerar från fastigheten. Sju personer åtalades, en av dem var affärsmannen Erwin Kaiser, som är väl känd i time-share och holiday club affärerna, också tidigare dömd i bedrägeris i time-share. Denna gång gick det bättre för de åtalade. Ordföranden i lokalrätten av San Bartalomé de Tirajana lade ned ärendet i brist på fällande bevis.

Midtimeshare- organisation, som initierat razzian, överklagade beslutet och i september 2015 högsta rätten i Las Palmas gav rätt för överklagandet. Mindtimeshare- internet sidan har denna översättning av beslutet:

It is clear that the investigation were not exhausted and the Court in San Bartolomé de Tirajana should undertake the judicial proceedings proposed by the accusation (Mindtimeshare)’ 

Min kommentar: krokig och långsamm är rättens gång på Gran Canaria. Det blir intressant är följa processen när/om den fortsätter. Det finns länk här på sidan till Mindtimshare- sidan.

Det har blivit en hel del kommentarer till denna blogtext under åren, mest erfarenheter om kontakter med semesterklubbar. Läs dem gärna, men kanske är det är en bra idé att börja från slutet där de färskaste kommentarerna hamnar.


125 kommentarer:

  1. Ja du Tapani! Vad skall man säga. När jag läste din artikel fick jag nästan ångestkänslor. Och när du kom till att du och din Vännina bad om enskilt samtal fick jag nästan panik. De skall väl inte gå på det?
    Vi har vid våra tidigare besök varit i samma situation och alltid fått högsta vinsten. Vid ett tillfälle var vi på väg in i taxin men då sade min fru stopp, som tur var.
    Det borde vara många som läser din artikel så att de fick sig en tankeställare innan de gör något oövervägt.

    SvaraRadera
  2. Tack Taito, skönt att ni var klokare än vi och hoppade ur taxin! Det är så lätt bli smågirig i den situation: "vi hämtar bara vinsten och sticker". Som tur det är att EU skärper regelverkt för oss dummas skydd.
    Jag har precis fått en kommentar av Konsument Europa/Sveriges jurist ang. brittens lyckad protest. Jag lägger den till i bloggtexten (slutetet) snart.

    SvaraRadera
  3. Anonym8.1.11

    Är det någon som har några positiva erfarenheter av voyager holiday club?

    SvaraRadera
  4. När man läser hela http://forum.holidaywatchdog.com/Timeshare-&-Holiday-Clubs-Help-any-info-on-Voyager-Holiday-Club-Gran-Canaria-Thread-13611-Page-6.html
    finns det tre positiva inlägg, två mycket positiva av vilka den ena får ganska spyiga kommentarer efters sig, den tredje är mer reflekterande. Jag är också nyfiken på om riktiga, upplevda erfarenheter om hur det funkar med Lst/V.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym4.3.14

      Detta är en riktig bluff. Personerna man får träffa hittar på allt om sin identitet. Jag känner igen hela konceptet.
      Jag är förvånad att det finns folk som vill jobba med sånt här! Riktigt smutsigt.

      Radera
  5. Anonym23.1.11

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Anonym9.3.11

    Mycket bra att du skriver om detta tänkte själv göra det efter att varit med om samma sak på samma ställe.
    Skulle vara bra om du kunde få upp det på Gran Canarias infosida för turister.
    Bra jobbat

    SvaraRadera
  8. Det är ju bara bra om det är fler som skriver om detta på olika ställen. Gör det! Försökte sätta upp länk av min blogg till turismodecanarias.com. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Anonym6.7.11

    Kom idag hem från vår familjesemester på Gran Canaria. Blev haffade i väntan på bussen, alla fyra i familjen fick varsin lott och gissa vad ... vår 13-åriga son vann guldvinsten, den första för veckan!! kontrollfrågor följde och blev lite till snyggade för att öka Jessicas bonus. Vi va tvungna att lova att komma dagen därpå till Atlantico Hotel, infon skulle ta högst 90min, tar inte så lång tid om man var lite kunnig på data! jag frågade om det räckte att en förälder följde med sonen när han ska hämta ut sin vinst, som Jessica hoppades skulle vara en dator för det ville sonen gärna ha en ny, men båda var tvungna att komma! Det hela presenterades som ett smartare internet sätt att boka semester, det var endast i reklam syfte. Alla skulle få varsin t-shirt, vuxna champange att ta med hem. Pratades mycket om ingen ting och hela tiden om hennes bonus. Vi lovade att komma dagen efter, men då vi råkat ut för timeshare möte i USA, blev vi misstänksamma och valde en dag vid poolen med barnen istället! Kan det ens vara lagligt att låta en 13-åring vinna något sådan? Hon sa förvisso att sonen måste få hämta ut vinsten med sina föräldrar. Ska du då säga nej till en vinst sugen grabb? Vi har en väldigt klok son som själv tyckte att det hela verka skumt.

    SvaraRadera
  10. Säljaren har brutit mot de nya EU-reglerna på minst en punkt: numera skall man berätta sanningen om vad den lovade "informationen" handlar om. Här har man uppenbarligen ljugit - igen. Vettig son har ni! Den enda datorn man ser i de här "informationsträffen" är de åldriga burkar som säljaren använder för att visa hur deras lika åldriga bokningsystem funkar.

    SvaraRadera
  11. Hej mycket bra skrivet får vi använda detta på våran sida vi håller på och skriver med. Vi har ca 200.000 unika på våran portal och vi promotar gran canaria till Svenskar. Marie mondoblog.se

    SvaraRadera
  12. Hej Marie, självklart kan du länka till min sida och citera eller göra en sammanfattning med källanvisning - ta gärna med de nya EU-reglerna.

    Fina sidor har du!

    Tapani M

    SvaraRadera
  13. Anonym28.10.11

    hej
    vi gick med förra året och hämtade ut vår gratis resa 1v för att erhålla resterande vouyagers i feb. i år.. Hamnade på Atlantic Sands, Tauro, som enligt, den enda info de förmedlar, se sida på nätet, skall vara rena paradiset. Det visade sig dock vara en byggplats, lägenheten var i och för síg nybyggd men 2/3 delar av anläggningen var ej klar, reception i en av lägenheterna, fanns inte ens frimärken, iskall pool mm,ingen restaurang, ingenting, och 200 m därifrån pågår nybygge av motorväg och tunnelbygge dygnet runt med tillhörande damm. Ligger tillika ute i ett obebyggt område med endast stenöken runt omkring, obelyst väg mm Försökt påtala att vi känne ross lurade men de menar att de endast erbjudit oss en lgh som det inte är ngt fel på!
    Se upp för Atlantic Sands, var på Anfi Opal i Aug. inte långt från Atlantic Sands, fortfarande byggplats. Lurad kan man gått säga.
    Nu finns tydligen ingen hemsida att gå in på, eller...
    kjell

    SvaraRadera
  14. Vi fick också höra om detta nya anläggning som komma skall vid presentationen av allt de fina som Voyager bjuder. Men hotell mitt i ingenting var inte så lockande, tyckte vi.

    SvaraRadera
  15. Anonym5.11.11

    Vi vann också "guldstjärna" med hela pådraget och snabbt skulle det gå också. Min make anade oråd och sa att vi kommer inte att skriva på något, ej heller betala något. Sa att vi måste få tänka och sedan ta kontakt med dem via nätet, men se det gick inte, det skulle ske NU! tack o hej då sa vi.Hur kan företaget få folk att "jobba" med detta att jaga kunder så oseriöst. Skäms på er!!!

    SvaraRadera
  16. Bestämma NU bryter de nya gällane EU-reglerna. Man skall ha betänketid. Fick ni veta i förväg vad som väntar eller blev ni lurade dit med någon annan svepskäl? Nya regler gäller sedan sommaren 2011, hände detta efter det?

    SvaraRadera
  17. Anonym5.11.11

    Det hände efter nya reglerna (den 3/11 2011).Vi blev lurade till huvudkontoret eftersom själva "vinsten" måste öppnas där!! Efter detta känner man sig bara "dum", skulle ju direkt bett dem hoppa o fara. Men de (lottutdelarna) är trevliga, och så är man uppfostrad till att inte vara otrevlig mot folk. Jag tror att det är det som är haken, för att "bli av" med dem måste man vara regelrätt otrevlig och det är man inte van vid. Det som blev droppen för mig var att vi måste bestämma oss NU till ett företag som helt jobbar via dator ( vi fick ju introduktion av deras hemsida), men om man vill ha kontakt med dem går det INTE via dator utan bara med direktkontakt på deras huvudkontor!!! Hå hå jaja.

    SvaraRadera
  18. Ingrid19.11.11

    Ojjjj!!! samma sak hände oss i fredags 18/11-11. Playa del Ingels "brottsplatsen" Vid taxi centrat vid beachen. Men nu har priserna gått upp; 3 år kostar 5500 euro, 5 år 8800 euro och livstid kostar 11000 euro!!!Vi ville räkna på vår budget, ska vi strunta i garage taket i år och köpa in oss i denna klubb, denna fråga gillades inte av den luttrade manlige försäljaren. Han är med all sanorlikhet norsk men pratar felfri svenska, 55 årsåldern, söndersolad, lågnt gråsprägnt hår i hästsvans och belamrad av en massa tunga smycken. Såg ut som en relik som tror att han fortfarande är 25 år!!Tilläggas kan att han skrev med perfekt handstil "uppochner" så att det blev rättvänt för oss. Mycket imponerande....Vi ville i lugn och ro sätta oss ner hemma och fundera och därefter återkomma med vårt svar. Känns han igen??? Kunde vi inte få göra kontrakt senare via fax??? Nej det var olagligt enligt Spansk lag!?!?!Så efter det ansåg han oss inte värdiga längre, vek snabbt ihop sina papper gav oss ett nedlåtande ögonkast och försvann. Han lämnade oss till en 20 årig svensk tjej som skulle ordna taxi till oss, det var även hon som tog emot oss och gjorde en rejäl undersökning av vår familjs resvanor och ekonomi samt delade med sig om sig och sin familj.Dom kör fortfarande med samma usla stil med att det tar bara 90 min, för oss tog det närmare 3,5 timme vilket vi påpekade samt att det var vår sista dag och vi ville inte sitta under ett soltak och bli stressade av ekonomiska frågeställningar, "reliken" blev mycket irriterad när vi sa detta, otrevlig till sättet. Nä hoppas att detta fula spel upphör så att inte turister som hör om detta ska dra sig för att åka till Gran Canaria, känns som om det kan skada turistnäringen mer än det gör nytta. Dom påstog även att ca 52 % av deras kidnappade potentiella kunder gör affär med dom!

    SvaraRadera
  19. Ni hade tur, Ingrid! Fick ni veta i förhand (innan ni åkte till Arquineguin) vad saken egentligen gäller? Fick ni se några EU formulär ang. ångerrätt? Eller att ni har rätt att överväga beslutet - som de nya EU-reglerna förutsätter.

    SvaraRadera
  20. Anonym21.11.11

    Är det ingen som har något positivt att säga om detta? Eller riktigt negativt? Har någon blivit blåst på alla pengarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som man ser så är bara de som klagar men INGEN som provat det.. HUR kan man klaga på något man INTE provat ??? bara för jag ser en "godis förpackning" i affären och folk säger att den inte är bra.. varför skita i och köpa den och SEN klaga själv på hur dålig den är, när ni inte ens har smakat den ??? Istället för att klaga så åk dit när ni är på gran canaria och prata med MEDLEMMARNA som ligger runt poolen.. där får ni de RÄTTA svaren om vad folk tycker !! Skitsnack bara växer även för folk som inte ens varit där !! över 50´000nöjda medlemmar kan inte ha fel... eller ?? rätta mig gärna !! Tack // Mike

      Radera
    2. Det som Voyagre-säljaren Mike (Boris?) ovan skriver stämmer inte, läs inläggetn21.1.13 (för någon konstig aledning inlägget ovan har hamnat här uppe under inläggen 2011). Jag tycker också att det är konstigt at ingen av "50 000 nöjda kunder" skriver om sina uppelevelser här. Kan du Micke (Boris?) svara på: varför bryter ni lagen om marksnadsföring av timeshare och holidayklubbar, som gäller hela EU inkl. Spanien? Intressant rubrik du lagt: Gecko power. Gecko är filmskurken som bröt börserglerna i USA och hamnade i fängelse. I en ny film är ute igen och forsätter sin kriminella verksamhet. Hm!

      Radera
    3. Har fått en ny inlägg från Mike (som nekar sig vara Boris). Men han svarar inte min kärnfråga: Varfor bryter ni marknadsförinsglagen om timeshare OCH HOLIDAYKLUBBAR (nya lagen gäller alltså båda) som gäller i hela EU inkl. Spanien. Därför ser jag ingen anledning att publicera inlägget här.

      Radera
    4. I en tredje mail från Mike lovar han ta reda på varför Voyager bryter mod lagen (se ovan). Om du gör det publicerar jag det gärna. Annars har jag publicerat i ditt första inlägg det som är väsentligt i sakfrågan - och kanske lite till. Jag väntar med spänning.

      Radera
  21. Ingrid21.11.11

    Hade vi tur??? kanske det,,,,Faktiskt fick vi inte veta ett endaste dugg innan vi satte oss i taxin, bara att vi hade vunnit sjärnvinsten som kunde ge oss en gratis resa eller en sony videocam av senaste modell eller 600 euro i kontanter och att det enda som krävdes var at vi skulle avsätta max 90 min för en införmation som gagnar turistnäringen. Vi blev visade en sorts id handling av lott utdelaren att det var samma emblem på hans id som på taxi och polisbilar typ statligt emblem, så att vi skulle kunna känna oss trygga! Fick inte se några papper vare sig ångerrätt, Eu regler. Vi hade ingen rätt att överväga ett ev beslut, det gällde att köpa här och nu, inte vänta. Reliken som jag väljer att kalla mannen på kontoret, var nästan indirekt hotfull när han förstog att vi inte var dom potiensiella kunderna som han hade önskat! Har ingen lust att träffa på honom igen, vi förlorade dom bästa timmarna på vår sista dag. Som jag sa i tidigare inlägg så kan detta skada turistnäringen på Gran Canaria och nu efter hemkomsten så har vi pratat med många som har varit ner tidigare och istort sett har alla varit drabbade på ett eller annat sätt!
    Har delat ditt blogginlägg på facebook för att jag vill ha en spridning av detta!
    Må så gott till nästa gång!

    SvaraRadera
  22. För dåligt att de följer inte gällander regler, men ingen överraskning. Det är helt ok att vidarebefodra mitt inlägg i FB bara källan anges.

    SvaraRadera
  23. Anonym24.11.11

    Tyvärr gick vi i fällan. Vi har nu mailat och skickat rekomnderat brev att vi ångrar oss och hänvisar till Eus regler. Kruxet är att man skriver på 2 avtal. Ett med Lifistyle och ett med Voyager Travel. Vi har fått svar från Voyager travel att det är inga problem att säga upp avtalet med dem, men vi har inte fått svar från lifestyle. De skriver i sitt svar att vi kommer att få ett separat svar från lifestyle men vi har inte hört något. Adressen vi har till Lifestyle är till Seychellerna. Frågan är om vi ska skicka ett rekommnderat brev även dit. Adressen vi har skickat det första brevet till var till det hotellet som vi blev körda till. Vill absolut inte betala mer pengar till dem.

    SvaraRadera
  24. Kontakta genast, Konsument Europa på http://www.konsumenteuropa.se/
    och be hjälp. De kan detta. Tyvärr har Spanien ännu inte implementerat de nya EU- reglerna.

    SvaraRadera
  25. Anonym25.11.11

    Har nu varit i kontakt med Konsument Europa. De kände mycket väl till företaget. Förmodligen får vi inte tillbaka insatsen, men vi ska inte betala in mer pengar. De har inte varit med om att Lifestyle har drivit in några pengar, men de betalar inte tillbaka insatsen.
    När vi skulle gå från hotellet när vi hade skrivit på avtalet i Spanien säger tjejen som tog betalt av oss att vi kan dra kortet så kan ni sätta in pengarna där när ni kommer hem så dras pengarna med en gång, annars tar det 3 veckor innan ni får koderna och kan boka resor. Men det hade redan börjat plinga en varningsklocka hos oss då.
    En sak som jag tycker är konstigt är varför inte resebolagen informerar sina resenärer om detta. Då hade man vetat vad det var och då hade man inte gått på den där jäkla lotten. De säger att det är ett samarbete med Spaniens turistnäring för att öka turistandet till Spanien. Då tror man ju att det är OK. Tyvärr har telefoförsäljarna här hemma fått lida för detta. Är nog inte vidare trevlig.

    SvaraRadera
  26. Från finska motsvarighet för Konsument Europa får jag besked att en del av kunderna blivit föremål för indrivning, tur att Lifestylevacation inte går lika långt. Skriv gärna till ditt resebolag vad du tycker om deras agerande. När jag en gång reste till Rhodos varnades vi av guiderna för skraplottdelarna där som var MÅNGA. Tror att det var Fritidsresor.

    SvaraRadera
  27. Anonym25.11.11

    Kan bara meddela att verksamheten pågår vi var idag på en guidning på puerto club atlantico och blev varmt omhändertagna av en finlandsvensk Som påstod att han hette Boris . Vi blev bjudna på kaffe,juice,toast och bubbelvatten .Namnet på det hela var nu Voyager travel .Det erbjöds kryssningar i karibien ,skidresor i Åre ,kanarieöarna mm .
    Det påstods att mannen bakom firman hette Eugene Kaiser och var en föredetta tennisspelare med vingårdar i spanien .
    Det sades att bolaget var ett internet baserat bolag utan egna anläggningar men efter ett tag så glömde han nog bort det han sagt och vips så fanns det flera anläggningar att tillgå . Kan ju tilläggas att vi drev med honom hela tiden och enbart var nyfikna på vad det hela skulle gå ut på .
    Tillslut kom han till finalen och skulle erbjuda ett fantastiskt erbjudande för oss , jag svarade att han kunde bespara sig det men han körde på om än lite mer nervöst .
    Resultatet var att vi skulle få en helt gratis resa till Fuerteventura för endast ett medlemskap för ca 50000 sek ......
    Pappret han skrivit på tog vi och skrynklade ihop och lade mitt på bordet och sade att du tror väl inte vi skriver på något utan att kollat referenser...... Varpå reaktionen kom snabbt han reste sig och sa att " då vågar ni väl inte ta emot vinstresan heller " nej tack blev svaret .
    Mannen fick mycket bråttom iväg ....
    Men vi får tacka för en gratis fika och en tur i taxi bara taxin kostade dom ca 40 euro tur och retur .
    Tack så mycket Voyager Travel och Boris eller vad du nu hette ,man får hålla ihop storyn om det skall lyckas .

    SvaraRadera
  28. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  29. Googla på Eugen Kaiser Gran Canaria så hittar du intressant läsning.

    SvaraRadera
  30. Hej, helt otroligt att jag hittade denna blogg om just detta vi har varit med om, kom för ett tag sen hem från Gran Canaria och satt ikväll och försökte hitta information om det, när jag inte hittade något så la jag ut min berättelse samt min fråga här på en svensk mötesplats om spanien, http://spanienforum.se/gran-canaria/3834-voyager-travel-gran-canaria-puerto-club-atlantico.html#post15093
    och så nu då så hittar jag alla era berättelser om detta märkliga verksamhet, tror nog inte jag fortfarande förstått om det är olagligt eller inte..!? Hmmm

    SvaraRadera
  31. Olagligt är det nog inte, men med etiken är det kanske lite si och så.

    SvaraRadera
  32. Anonym5.1.12

    Vi har varit med om exakt samma dag idag... Tack for din insats- den hjalpte oss.

    SvaraRadera
  33. Anonym6.1.12

    Har varit med om samma i Maspalomas den 26/12 -11. Några lottutdelare (3 st) haffade oss (4 st) vid ändhållplatsen i centrum. Tre av oss fick en euro framskrapade, medan jag fick tre euros och fick resan till Arguinegin och samma hotell. Cavakorkarna smällde med jämna mellanrum, troligen rörde det sig om lite teater men kan inte bekräfta det.

    Vår kvinnliga presentatör talade i över två timmar om "vart skulle ni vilja resa om vi betalade den åt er" för att få oss sugna på konceptet. Det bjöds på kaffe, läsk och toast i i stort sett obegränsade mängder. Naturligtvis fick vi också se lägenheten med yacuzzi i två sovrum och den fina utsikten.

    Därefter kom hennes chef och gjorde sin presentation och visade sin förmåga att skriva "upp och ner". Alltså med papperet mot oss och skriva utan att vi behövde irritera med att vända papperet efter varje upplysning. Livstids medlemsskap kostade 11 500 Euro, 8 år 5 500 Euro och 5 år kostade 3 500 Euro. Till detta kom en kostnad om 85 Euro per år för att hålla abbonnemanget aktivt.

    Vi avböjde med förklaringen att vi reser inte till olika resorter och lyxhotell. Det är alltid billigare att resa och boka själva via nätet. De 11 500 Euro vi skulle betala för abonnemanget under livstid skulle i SEK bli nästan 105 000. Det kan vi resa mycket för utan att ledas av Voyager.

    Vi blev inte lugnare av försäljningschefens argument om omsättningen med mera. Han blev "skitsur" när vi inte föll för alla fina erbjudanden. Vi fick inte heller förtroende för honom under presentationen.

    Vi skrapade därefter lotten och vi fick som de flesta andra en resa. Från att lottdistributörerna sagt att det rör sig om resa för oss fyra under en vecka med allt betalt landade det på en vecka på Atlantic Garden på Fuerteventura för två vuxna och två barn under 17 år. Motkravet är att man är med på en tre timmar lång presentation av time share-lägenheter. Dessutom får vi ta oss dit själva eftersom man inte längre står för biljetter och liknande på flyget.

    Naturligtvis skulle vi aldrig ha fått några 600 Euro som var vinsten A och inte heller den dyra videokameran som var vinsten C.

    Med allt som skrivits här så lutar det åt att man struntar i att åka dit med tanke på att man säkert blir pålurad att skriva på nåt papper om att man varit där och sen att det visar sig att vi godkänt ett köp av en time share-lägenhet.

    Dom är otroligt skickliga i att manipulera folk till att känna sig speciella och utvalda för att man ÄR speciell. Tyvärr är det många som kommer att bli lurade även framöver.

    Det gäller bara att tänka: Det finns INGET som heter GRATIS!! Allt har ett pris... Och framför allt - RÄKNA snabbt och känn efter, är detta något för mig/oss.

    Men vi fick ju i alla fall en resa med taxi som kostade firman cirka 40 Euro och lite käk. Och en lektion i hur man kan bli lurad om man inte är på sin vakt.

    Gott Nytt År utan att bli lurade. :)

    SvaraRadera
  34. Intressant att man nu säger att man skall vara med i time share presentation i fall man tar Fuerteventura- vinsten (den enda vinst som jag hört talas om att någon vunnit). För oss avslöjades inte detta, tvärtemot man varnade för time share. Trots att huvudägaren till Voyager är Ervin Kaiser, väl känd figur i time share sammanhang.

    SvaraRadera
  35. Pseudunym "M": om du vill att din kommentar publiceras vill jag att du anger mig din identitet så att jag kan kolla att du inte är en av Voyagers säljare (telefonnummer att ringa till). Det förblir bara i mitt kännedom. Debatten på mitt blogg gäller om det är värt att betala till Voyager tusentals euros för någonting man ej vet vad man får. Och om Voyagers tveksam försäljningsteknik som EU nu förbjudit, som jag beskrivit i bloggen ovan.

    SvaraRadera
  36. Anonym8.1.13

    Vi var i Puerto Rico över nyårshelgen.
    Den 2/1 fick vi fyra resenärer varsin lott och vann..... 1 resa!
    Informatörerna hade efter taxiresan så mycket att göra, att vi ombads komma tillbaka i morgon. Är det någon som använt sin vinst?

    SvaraRadera
  37. Fick ni veta innan ni åkte att mötet gäller information om semesterklubb eller liknande? Elle vad? Verkar som verksamheten fortsätter som inga nya EU regler fanns. Läs hela historin och kommentarerna - den ÄR lång, men ger svar.

    SvaraRadera
  38. Anonym11.1.13

    Playa del Ingles, 10 januari 2013.

    Jag går med min flickvän uppe på strandpromenaden vid Atlantic Club, då en viss Maria från Monte Negro stoppar oss. Hon är väldigt trevlig och ger oss dessutom två lotter. Min flickvän får fram fem stjärnor, vilket är högvinsten och blir överlycklig (jag är fortfarande förbannad över att allt så småningom visar sig vara bluff, hon blev så strålande glad).

    Maria visar att högvinsten är antingen MP4, en veckas gratishotell eller 500 euro cash. Hon säger samtidigt att MP4-vinsten redan har gått, det var en engelsk familj som fick den. Så det återstår stora cash eller en gratisvecka för oss, oooom vi bara åker hiss med henne med strandhissen till kontoret nedan, och spenderar 90 minuter där på en demonstration. Maria säger att det dessutom är noga att vi säger till dem som vi ska träffa där nere att vi bott ihop 2 år, har betalt resan själv och att vi har visa-kort.

    Ok, vi åker ner med Maria och kommer till ett kontor där ett antal gultröjade Atlantic Club-medarbetare finns. Det ser oväntat seriöst ut. Vi sätter oss vid ett bord och det kommer en dam som talar svenska med tysk brytning. Hon öppnar vinsten som som ni redan gissat är...1 veckas gratishotell. Hon fyller därefter i en blankett med våra namn och födelsedata, utan att begära leg. Hon frågar om mitt yrke och om vi bott ihop i 2 år, hon är plötsligt mycket misstänksam, innan hon nöjer sig. I alla fall så uppstår ändå ett problem. Det finns inga lediga assistenter för att visa deras erbjudande, så hon vill boka in oss om två dagar.

    Men vi ska ju åka hem till Sverige redan nästa morgon, vilket antagligen besparar oss mycken möda eftersom vi nu plötsligt inte är intressanta längre. Jag ber då om min vinst (min lott hade en stjärna) som skulle vara whiskey och t-shirt, men det får jag inte eftersom vi ju inte kan se någon demonstration, varken nu eller om två dagar. Istället får vi en färgglad voucher med min flickväns "vinst". Den innehåller webbadressen: http://www.grandholidaysclub.com/promotion/

    Här ser man genast att det inte är seriöst. Alla kan ju skriva in en "vinst" där. Efter lite googlande förstår jag att vi inte får någon vinst alls förrän vi har blivit betalande medlemmar i deras klubb. Och det är inte lite vad deras upprepande ”mantainance fee” är. Givetvis betalar vi inte krona till dem. Så Grand Holidays Club är en enda stor bluff. Tur i oturen att vi skulle hem nästa dag och slapp resa iväg på deras extratur som säkerligen skulle slösat en halvdag på vår semester. Se upp och kom ihåg: "nothing is free in life", samt om någonting verkar vara för bra för att vara sant så är det oftast det.

    SvaraRadera
  39. En ny aktör för mig. Detta möte var i Fuenteventura om jag uppfattat rätt.

    SvaraRadera
  40. Anonym12.1.13

    Detta var i Playa del Ingles. Vi gick på strandpromenaden Paseo Costa Canaria, precis där man tar trapporna ner till stranden. Företaget heter Grand Holidays Club.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym5.4.13

      Även vi råkade ut för Grand Holidays Club i Playa del Ingles i påskveckan 2013. Mönstret var exakt det som beskrivs i tidigare inlägg. Det var väldigt många personer inblandade och de bjöd på förfriskningar innan presentationen och informatören "Lars" berättade mycket om sig själv och sin familj - förmodligen för att skapa en förtrolig atmosfär. Upplägget här var att vi skulle köpa 6 veckor på valfria hotell för drygt 40 000 SEK, eller 3 veckor för drygt 20 000 SEK. Även 2 veckor för 15 000 SEK visade sig vara möjligt att köpa - men vi måste bestämma oss direkt! De sa att 6 av 10 nappade på erbjudandet vilket jag betvivlar! Trots att vi tills sist tackade nej var "Lars" trevlig och tackade i hand för att vi lyssnat på honom och erbjöd taxi hem, vilket vi avböjde. Högvinsten visade sig vara en veckas vistelse på ett hotell på Teneriffa där man förbinder sig att lyssna på mer information. Vi tänker inte utnyttja detta!

      Självklart är det något skumt. Det insåg vi direkt när lottutdelaren blev mycket glad över att delat ut en högvinst och sa att hon skulle få 50 Euro om vi gick till ett hotell och lyssnade på en kort information. Att vi gick dit berodde mest på att vi var nyfikna på vad det var frågan om. Vi fick i alla fall två T-shirt, de kan komma till pass när vi vaxar bilen - som polertrasor.

      Radera
  41. Vi har varit i Amadores över jul och blev haffade av Holiday Club. Det verkade seriöst, men nu när jag läser här är ju tillvägagångssättet otäckt lika.
    Du skriver ovan att de "brottas med olika stil" - vad kan ni säga om Holiday Club?

    SvaraRadera
  42. Holiday Club vid namn känner jag heller inte, ovan gäller det Grand Holiday Club, kanske samma firma, lika nya båda två som firmanamn, men använder samma metoder som Voyager, som min text hadlar om, holiday club med små bokstäver är på engelska det som betecknas ovan som semestersklub - numera deras värvningsmetoder strider mot EU lag och spansk lag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      Det jag är intresserad av är det företag som också har företag i Åre- är de seriösa?
      Någon här som har erfarenhethttp://www.holidayclub.se/foretaget/

      Radera
  43. Jag har inget eget erfarenhet men har hört goda omdömen om företaget. Att nyckelpersoner redovisas med egna namn är ett gott tecken. Men frågan är om det är bra idé att binda sig för detta affärsmodell.

    SvaraRadera
  44. Anonym21.1.13

    2008 så betalade vi totalt 8000 Euro på Kanarieöarna i en liknande klubb. To Hoilday. Du nämner Lena i din text. Så hette hon vi träffade oxå.Leijonhielm i efternamn.(Ser ut som kvinnan på bilden) Samt så hette han Reidar som upprättade det så kallade kontraktet. De hade ett system med vouchers som man skulle sälja till vänner och bekanta för en billig peng. Med dessa pengar skulle man sedan finansiera vår lilla insats på 8000 Euro. Vi fick resor till Karibien Teneriffa osv. Vi nyttjade faktiskt resan till Teneriffa, fick betala flyget själva. Hamnade på ett helt underbart hotell. Dock tidigt på morgonen dagen efter vår ankomst så knackade det på vår dörr. Då stod det en man där som mer eller mindre tvingade oss att gå på ett info-möte om timesharing. Vi var inte så intresserade då vi redan hade lagt mycket pengar på To Holiday. Vi gick väl dit och väl där så försökte denna man få oss att betala 10000 Euro för någon andel. Tack och lov så stod vi på oss denna gång.. Men stämningen var väldigt hotfull. De kallade oss idioter som inte ville betala..
    Därefter så provade vi att kontakta To Holiday (Med huvudkontor i England tror vi) ett flertal gånger för att boka fler resor. I höstas så var hemsidan nere. Lena Leijonhielms mailadress nedstängd..
    Som grädde på moset så har vi varje år fått en årsräkning på 300 Euro i medlemsavgift som vi har känt oss tvungna att betala då de hotat med Kronofogden osv. Så alla Ni som läser detta: Om Ni har tur så får Ni ut en Resa för 8000 Euro. Är det värt det?? Skriv ALDRIG på något..

    SvaraRadera
  45. Bara ett ord ord till detta: skrämmande! Bevis på att man säljer gris i säcken.

    SvaraRadera
  46. Anonym7.2.13

    Exakt det här försiggår fortfarande. Vi promenerade i Puerto Rico, Gran Canaria och blev påförda varsin lott av en trevlig man som påstod att detta var hans första dag på jobbet.
    Fick högsta vinsten, en guldstjärna (I-pad, kamera eller resa), och blev dessutom lovade varsin t-shirt och taxi dels till Arguineguin där vi skulle få mer information och dels taxi vidare till valfri ort efter mötet. Det enda vi behövde göra var att tacka ja till att stanna där i 90 minuter.
    Mötte först en ung svenska som samlade in uppgifter "för statistiken" men som inte verkade helt bekväm med det. Frågan om 90 minuter upprepades även här, vilket måste vara någon slags sätt att kringgå rådande lagstiftning.
    Fick sen träffa finlandssvenske "Boris" som påstod sig ha varit i vår hemstad nyligen. Han ordnade fika och pladdrade lite om sig själv. Sen började han prata om vanliga resebyråer, timeshare och hans resebyrå, Voyager Travel som var billigast och bäst på alla sätt.
    När han märkte att vi inte var intresserade blev han hotfull och pratade om nervösa människor som han mött och som han slängt ut på gatan. Till slut kom det förväntade "erbjudandet": vi skulle få betala 5900 euro men oklart för vad, och han blev riktigt sur när han inte fick det önskade svaret.
    Men vi fick vår taxi vidare utan problem, en erfarenhet rikare.

    SvaraRadera
  47. Anonym12.2.13

    Vi reser med fritidsresor och det känns fördjävligt att de inte kan informera om sådana här saker som verkligen kan förstöra ens semester. Fritidsresor vet exakt vad detta är och att det förekommer hela tiden, allt de behöver göra är att nämna detta ca 5 sekunder under bussresan till hotellet.
    Vi är väl beresta och har stött på det mesta men detta var droppen! Kommer aldrig besöka Gran Canaria igen och inte heller åka med fritidsresor!!!

    SvaraRadera
  48. Faaan, vi gick på det! Naiva människor! Vad göra? Löpa linan ut och se vad det resulterar i? Club Puerto Atlantico och Arguineguin såg ju trevliga ut!
    Frågan är hur övriga resmål ser ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym24.9.13

      Puerto atlantico var helt ok. Fick ny "guidad tour". Valde att säga nej till 5000 e mera skräp. Har bokat en vecka på teneriffa också. Få se hur det blir. Kryssningen blir INTE av. Vilkoren sååå underliga. resorna blir 3.600 euro + allt annat möjligt.. Man kan inte boka resor själv, vilket skulle bli billigt. Vågar nog inte ta nån kryssning. Vi är BLÅSTA!

      Radera
    2. Detta ovan är Evas och Sörens kommentar 24.9.13 till det som de skrev 15.2.13. Tack för detta inlägg.

      Radera
  49. Kontakta konsumetmyndigheter hemmavid bums! Med snabba ryck ka ni få pengarna tillbaka om ni betalat med kredikort. Läs ovan under rubriken: EU skärper direktiven. Om ni inte vill ta risken, vill säga.

    SvaraRadera
  50. Anonym17.2.13

    - Vi var i San Ausustin december 2012 , och hamnade samma lockelse , hos en som heter Boris , samma person som här ovan skriver någon. När vi läste att efter 18 mars 2012 man kan säga upp "avtalet " som är så kallade förbetalningar för en semesterplaner i framitden . Har vi uppfattat rätt, att det här med skriftligt är möjligt innan ett år och 14 dagar har gått datumet när avtalet skrevs ?
    - Alltså bara att skriva till dem ett rekomederat brev ?

    SvaraRadera
  51. Kontakta Konsumetrådgivningen så får du rätt svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym6.3.13

      Vi kom precis hem ifrån Teneriffa, Las Americas och råkade ut för exakt samma upplägg där. Stämmer nästan i detalj deras sätt att formulera sig osv.
      Grand Holidays / World Wide Vacacion S.L.
      C.C Aqua Mall Local N 8 Moscu. Fanabe Adeje 3867

      Radera
  52. Deras hemsida är synnerligen intetsägande. Först när man klickar till den amerikanska ägare eller samarbetspartner (framgår ej vilket) får man veta att det gäller semesterklub och time share.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym6.3.13

      Hej kom just hem från playa de ingles vi råkade ut för kidnappningen ni diskuterar, vår 14 årige son fick huvudvinsten han blev ju jätteglad (dom vet vem dom skall ge huvudvinsten åt dom rövarna)jag pappan kände genast att någonting lurt är på gång, men sonen ville ju ha vinsten,så vi åkte med taxin som var gratis ,det tog väl 20minuter sen när vi kom fram började utfrågningen och visningen som skulle ta 90 minuter (dom ville ha reda på om vi var potentsiella kunder,tydligen var vi det -för en konstig manipulering började, dom visade oss runt i en lägenhet och började visa bilder på internet mm.jag funderade hela tiden vad som är på gång men fick inte grepp om det,till slut måste jag fråga vad det handlar om och fick som svar INTERNET BOKNING ,(vi brukar boka våra resor via internet)-sen blev vi frågade om vi vill ha pris på resor,vi svarade ja för att se vad det innebär.då kom mister Boris fram -findlandssvenk från jakobstad och räknade på en karibienkryssning med slutpris på 5900euro och sen skulle den sista rutan skrapas fram på lotten som sonen hade vunnit, priserna var en resa ,i-pad ,digikamera,eller 500euro överlycklig fick han resan (tror inte det fanns något annat heller,) då säger mister boris va bra då kan ni dra 500euro från 5900e så blir resan endast 5400euro(i samma stund smällde några champange korkar och alla applåderade UPPGJORD TEATER PÅ HÖG NIVÅ) men vi måste bestämma oss bums,då förstod jag att vi blivit lurade, allt detta är manipulering på hög nivå,jag sade till mister boris att något sånt gör vi inte samt stressa aldrig en kund för då försvinner han (ville snygtt slippa därifrån)fick då betänketid till följande dag med taxiresan betald- frugan frågade hur det blir med resan som sonen vunnit- fick till svar att den får ni när ni kommer imorgon,sonen blev ju olyclig för han började oxå förstå att allt inte var seriöst,i taxin hem kunde vi smällta det vi varit med om och bestämde att tillbaka åker vi inte. tycker synd om dom som trillar dit, jag är nog av den åsikten att konkurennsen mellan resebyråerna håller priset i skick!DET KONSTIGA VAR OXÅ ATT DET DELADES ALDRIG UT NÅGRA BROCHYRER ELLER VISITKORT HELLER.

      Radera
    2. Anonym10.3.13

      Hej! vi kom hem igår 9/3 2013 efter en vecka i Amadores. Vi känner igen oss iflera av beskrivningarna här! Vi blev också lurade att följa med till hotellet i Arguinnegin. Vi satt av våra 90 minuter på samma sätt som återges här. Vi känner oss både dumma och lurade som följde med och lät dessa lurendrejare ta av vår tid. Vi skrev inte under. Jag önskar precis som någon redan skrivit att Ving ( eller annat resebolag) skulle ha förvarnat oss. Det är inte någon vidare reklam för området..Till oss presenterade sig den förste personen som utsänd av kommunen! / Camilla

      Radera
  53. Vissa resebyråer har det på sin fasta programpunkt vid första resemötet. Men kanske inte alla. Skriv gärna Du till Ditt resebyrå och påpeka om detta. Regelvidrig verksamhet ju bara fortsätter annars.

    SvaraRadera
  54. Anonym3.4.13

    De håller fortfarande på, jag och min familj blev haffade på gatan utanför Atlantico i Arguineguin när vi var på väg till vårt hotel. Vi anade oråd men höll masken o var bestämda från början att ej skriva på eller säga ja. Vi tackade även nej till resan vi blev erbjudna. Snabbt avslut när vi inte var med på noterna. Chefen var norsk med lång hästsvans o söndersolad. Detta kommer vi ta med vår researrangör. Hoppas att de som var där hade förnuftet att säga nej. Kommer ej åka till Gran Canaria mer. Tack för en bra blogg som vi hittade efter mötet.

    SvaraRadera
  55. Anonym27.6.13

    Vi råkade ut för en vänlig men virrig lottutdelare i Maspolomas när vi just skulle ut på en promenad längs stranden. Tyckte att det i alla fall skulle vara kul att få en gratis taxiresa till Arguineguin och hämta ut de eventuella vinsterna. Killen fick oss att tro att det hade något med turistkontoret att göra. Väl framme på Club Puerto insåg vi att vi hade blivit kidnappade av säljare. Vi gick dock med på att sitta och snacka med en nästan tandlös svensk tant som jag tror hette Kristina. Fick lite soft drinks och en toastmacka. Kristina presenterade sina fina bilder och lockpriser, men fäktade hela tiden bort mig när jag kommenterade att allt detta lät väldigt trevligt, men det hänger på hur mycket årsavgiften är. På så vis drog det hela ut på tiden, säkert minst 3 timmar. Hon visade oss den fina anläggningen där, och det var lite lockande. Vi satt i takträdgården för det mesta, och där bland andra rörde sig den solbrända reliken med hästsvansen... vi kallade honom "Potenspiskan". Sedan kallade hon in Bengt, som skulle sköta "the kill". Bengt var en arrogant liten jävel med hårda ögon. Jag är väldigt försiktig av mig, så någon affär blev det inte, men jag kan förstå att folk ändå åker dit på det där. Det är dock verkligen "grisen i säcken"... man har ju inget som helst bevis på att någonting av det de lovar verkligen finns. För vår del blev det så här, att jag insisterade i att få gå ut på internet på deras datorer för att hitta info, framförallt recensioner från nöjda kunder som refererade till Voyager. Först följde Bengt med mig och skulle visa mig något på Trip Advisor, men han var hopplös på datorn och kunde inte ens hitta hotellet där vi var. Till slut var jag tvungen att putta bort honom från reglagen och googlade på Voyager Semesterklubb och hittade genast den här bloggen och en skriande avsaknad av positiva recensioner från nöjda Voyager medlemmar. Sedan var det bara att inkassera gratistaxin tillbaka till Maspalomas och ta den där promenaden som vi skulle ha tagit typ 4 timmar tidigare. Bengt, Kristina, Potenspiskan m.fl., hoppas ni läser detta. Här är några råd: Kristina - åk hem till Stockholm och boka tid hos tandläkaren; Bengt, nu är den rätta tiden att gå i pension, lägga om ditt liv och börja jobba åt välgörenhet, ge tillbaka lite av det du är skyldig alla snälla goda människor där ute; Potenspiskan och dina kollegor - get a Life!

    SvaraRadera
  56. Undrar om dåliga datorhandhavandekunsper är en förutsättning för jobbet på Voyager Travel, vår Elisabeth var inte bättre än Bengt här ovan. Roligt att se vad ni kom på via google... men vänligen: inga personliga tillmälen här, låt fakta tala, det finns ju gott om dem, tack! (Även om jag instämmer annars helt med inlägget här.)

    SvaraRadera
  57. Kan meddela att spansk polis har gjort razzia mot alla dessa bolag 2013-07-24 och ett 60-tal personer är gripna. Här är länken http://www.konsumenteuropa.se/sv/Nyheter/Nyhetsartiklar/Nyhetsarkiv-2013/Razzia-hos-Lifestyle-Holiday-Voyager-Travel-och-Day-International-Marketing-av-spansk-polis/ Organisationen Mindtimeshare avser att driva enskilt åtal mot de inblandade företagen

    SvaraRadera
  58. Äntligen reagerar polisen! Tack för denna information. Länken ovan fungerade inte för mig, men när man söker på Konsumenteuropas sida på "Lifestyle Holiday Voyager Travel" kommer artikeln fram. Mindtimeshare är brittisk konsumentsida som har timeshare och semesterklubbar som sin specialområde.

    SvaraRadera
  59. Precisering: Mindtimeshare är spanskregistrerad organisation som har info på engelska, spanska och - om jag förstår rätt - flamländska. Läs mer om rättegången här: http://mindtimeshare.me/2013/07/25/operation-voyager-part-2-what-has-happened-at-the-court/

    länkar till andra spårk finns på samma sida-

    SvaraRadera
  60. Miska 612.10.13

    Hej Tänkte bara uppdatera lite ang Voyager Travel. Minst 7 personer håller på att utredas och har delgivits misstanke om bedrägeri m.m. De har fått in mer än 332 klagomål från lurade personer. Gå in på Mindtimeshare för mer info.

    SvaraRadera
  61. Bland de som delgivits misstanke är tyska medborgaren Eugen Friedrich Keiser, som nämns i miin bloggtext oavan som bakgrundsfiguren till Voyager Travel och tidigare känd för time-share affärer.

    SvaraRadera
  62. Anonym3.10.13

    Hej!
    Vi var på Teneriffa i mars och tyvärr föll vi för ett medlemskap, vi ska till Flamingo i oktober för första träffen. När jag läser allt detta får jag ont i magen. Känns som om vi har blivit lurade innan man kommer dit. Är det någon som har varit här och kan komma med goda råd eller någon annan erfarenhet med just denna aktör.
    Grand Holidays Club/ World Wide Vacacion S.L.
    C.C Aqua Mall Local N 8 Moscu. Fanabe Adeje 3867

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska också dit i december. Berätta gärna hur det var....
      Vi blev uppmanad att INTE skriva på ngt och man berättade att man MÅSTE va med om en guidad tur, ett par timmer. Annars betalar man fullt pris för sin vecka.(650 e)

      Radera
    2. Vistelsen på Flamingo var helt ok. Bra service, skönt rum och allt riktigt bra. Lite kompensation för att man blev lurad på kryssningarna...vi förnyade INTE kontraktet...trevligt bemötande ändå.

      Radera
  63. Läs här:

    http://www.konsumenteuropa.se/sv/Vagledning--kontakt/Klagoguiden1/Vem-har-du-handlat-av/Jag-har-handlat-av-en-naringsidkare/Jag-har-kopt-en-tjanst/Jag-har-kopt-en-timeshare-eller-ett-medlemsskap-i-en-semesterklubb/

    och kontakta sedan enligt anvisningar, om du INTE fått blankett för att ångra köpet har du god tid på dig att kräva att köpet tas tillbaka. Om du fick blanketten och inte ångrat dig inom 14 dagar är det sannolikt för sent. Om länken ovan inte funkar gå på konsumenteuropa.se och sök semesterklubb. Tveka inte! Lycka till!

    SvaraRadera
  64. Anonym31.12.13

    Hej
    vi var i san augustin i dec. Råkade ut för samma sak. Dumma som vi var skrev vi på för två veckor och betalde direkt första avbetalningen. vann förståss också en extra vecka. Blir nu orolig och vet inte hur vi skall fortsätta. Atlantic experience hette företaget. Tycker att resebolaget, fritidsresor skulle varnat om detta. men hur skall jag nu förhålla mig till detta. Orolig!!

    SvaraRadera
  65. Kontakta Konsumenteverket/Konsument Europa bums! Läs en gång till vad jag skriver om den nya lagen om konsumentskydd ang. semesterklubbar.

    SvaraRadera
  66. Anonym2.1.14

    Vill berätta att de numera heter go-compass.net. Har läst igenom alla inlägg och det fungerar på samma sätt fortfarande. Allt stämmer med vad jag och min man var med om veckan före nyår 2013.

    SvaraRadera
  67. Anonym19.1.14

    Har precis landat från mas palomas o ville googla lite om min upplevelse. .jag blev rädd nu när jag läst alla inlägg här..har ju vart på möte och var nästan på hugget o skriva på..men vågade inte riktigt..tack för att jag gick på min magkänsla..detta måste ju stoppas på något vis!!!

    SvaraRadera
  68. Anonym29.1.14

    Ja dom kör på som vanligt. Vi följde med mest för att se hur och vad dom skulle försöka lura på oss. Vi fick förmånen att träffa Christina, (tror jag hon hette) en parant och mycket pratglad 64-åring från Stockholm. Chefen på plats denna dag var en lång norrman som älskade HD.

    Men man blir ganska fascinerad av detta. Dom måste dra in ganska mycket pengar med tanke på att varje par (är väl oftast par som dom letar upp) kostar dom säker 400-600SEK i omkostnader, så som taxi och det som bjuds på under dagen. När vi var där 16/1-14 så var takterrassen knökfull, säkert 30-40 personer och en ström av nya taxibilar som ankom.

    Det jag är mest nyfiken på såhär efteråt är hur dom övriga rummen såg ut, var dom lika fina?

    Håller dessutom med om det några skrev om ovanför. Varför varnar inte resebyråerna för detta. Dessutom fick dom stå utanför vårt hotell vilket dom borde vara medveten om.

    SvaraRadera
  69. Det är hotellets säkert finaste rum som visas, utsikten är ju bedårande. Vi fick se en annan rum till och det var inte alls lika fin. Vår säljare fick hårda ord av sin chef efter det eftersom det ingår inte i försäljningsprocessen. Skriv gärna själv till dinresebyrå vad du tycker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym29.1.14

      Säkert :)

      Det ska jag göra då dom skickat ett mail där dom vill att man svarar på deras frågor.

      Radera
  70. Anonym8.2.14

    Hej vi nyss landat, hemma i nörrland och i måndags 03/02/2014, blev det vårt tur för samma sort vinnst, men nu heter dom Compass... vi fick träffa Boris ett svens/finlandre, föredetta bonde/verkstad arbetare och nu mera glatt rese säljäre... som när vi tackade nej.. blev ett hemsk otrevlig man som nästan kastade utt oss, vinten kunde vi ta med oss, vara vi lämnade omedelbart, maten vi blev är bjuda fick vi aldrig och apelsin juicen smakade vodka... och när man googlar compass kommer man till ett sida på ryska ... så man ska vara jatte försiktigt

    SvaraRadera
  71. Anonym15.4.14

    Vi kom hem från Playa del Ingles förra veckan. Vi förbannar vår dumhet som gick på det här bedrägeriet. Upplägget var exakt på pricken som du beskriver det, på hotell Puerto Atlantico, bara med andra personer. De är väldigt skickliga och har svar på allt. Även för oss en supertrevlig kvinna som berättade sin livs historia på ett underhållande sätt. Två dagar efteråt åkte vi tillbaka och sa upp avtalet och krävde pengarna tillbaka, men hörde inget sen. Nu efter mailkontakt så blev vi upplysta om att det inte gick att ångra sig och att det var bara att betala resterande, men det kan de glömma... Ska kontakta Konsument Europa så får vi se vad de säger. Kanske får vi inte tillbaka delbetalningen, men då får vi väl ta det som ett pris på vår dumhet. Lite lustigt i sammanhanget var att några dagar efter det här blev vi stoppade igen av en kille med lotter, exakt samma grej - maken vann en t-shirt och jag vann högsta vinsten. Han försvann dock snabbt när vi sa att det där hade vi redan gjort och det är bara båg... Företaget hette nu Orbit, men hon den pratglada sa att de nyss bytt namn från Compass.

    SvaraRadera
  72. Anonym15.4.14

    Här är det ytterligare en som inte visste bättre. Vi har sagt upp avtalet både per mail och per brev, men trots det kräver ORBIT Management betalning av det återstående beloppet. Jag har svarat och angivit EU:s direktiv och den spanska lagen från 2012 och det skall bli intressant vad som sker härnäst. Jag har begärt att de personuppgifter, som lämnades vid tillfället inte förs vidare till tredje man - intressant vad som sker med detta!
    Jag har vidarebefordrat mailet till customercare@mindtimeshare.com och får se om dom kan vara till hjälp. Någon som har haft erfarenhet av mindtimeshare.com?

    SvaraRadera
  73. Hej Ytteriligare en...! Kontakta Konsument Europa snarast som de ovan!

    SvaraRadera
  74. Anonym17.4.14

    Oj, oj vilken soppa!
    Är det nån som känner till hur det kan gå med Konsument Europa, hur långt de kan koma? Eller överhuvudtaget om det finns nån som har kommit ur avtalet och fått tillbaka sina pengar? Eller åtminstone inte betalat in resterande belopp?

    SvaraRadera
  75. Anonym17.4.14

    Jag har mailat Orbit och hänvisat till lagen och EU-direktivet, men hon säger att det inte gäller för det vi avtalade, eftersom jag köpte enskilda kuponger, inte långfristig semesterprodukt. Man känner sig helt frustrerad. Avvaktar nu svar från Konsument Europa och eventuella skriftliga krav på betalning från Orbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym22.4.14

      Detta svar har jag fått från Konsument Europa:

      "Konsument Europas bedömning är att formen för nyttjanderätten till boende inte spelar någon roll vid bedömning om ett avtal rör tidsdelat boende.
      Det faktum att boendet ges formen av enskilda kuponger innebär inte att säljaren undviker det tvingande lagskyddet."

      Kommer alltså att tjata på om att få delbetalningen tillbaka och INTE betala resterande. Konsument Europa säger dock att man inte bara får strunta i att betala om man får en faktura, utan att man måste bestrida den. Även om det går vidare till Kronofogden är det viktigt att bestrida.

      Radera
  76. Tack för infon! Min flickväns familj var nere på Gran Canaria och råkade ut för dessa skojjare.
    De köpte inget men vann såklart resan eftersom det inte finns någon annan vinst.
    Så här ser vinst kupongen ut:
    http://cl.ly/VCmr/IMG_0057.JPG

    Grand Holidays voucher för Atlantic Garden

    SvaraRadera
  77. Vilken vinst, man får bo gratis i deras lägenhet, allt annat, resor, mat osv. får man betala själv.

    SvaraRadera
  78. Anonym22.5.14

    Tänkte återkoppla lite om vårt ärende med Orbit. Nu har det gått mer än en månad sen förfallodagen av det resterande beloppet på 2000 euro som skulle betalas in. Vi har inte hört ett ljud, inga krav eller andra påminnelser.
    Jag har skickat in en reklamation av kortbetalningen av delbetalningen till banken, det kan ta upp till drygt två månader innan vi får nåt svar på det, men det är i alla fall inskickat.
    Ska bli intressant att höra om det här EU-direktivet kan tvinga dem att betala tillbaka via kortreklamationen. Jag har inte så stor förhoppning om att få tillbaka det vi betalade, men vi får ändå bråka lite.
    Jag är den Anonym med första inlägget den 15.4.14 och de två 17.4.14 samt 22.4.14.
    Inga nya stackare som gått på deras lurendrejeri?
    Undrar också hur det gick för er som mailat customercare@mindtimeshare.com - fick ni nåt svar?

    SvaraRadera
  79. Tack för detta! Det är viktigt för alla berörda att få höra/läsa hur det går när man agerar mot semesterklubbarna. Hoppas det slutar bra för er!

    SvaraRadera
  80. Anonym3.7.14

    Hallå igen!
    Nu kan jag meddela att min kortreklamation blev godkänd av banken och jag har fått tillbaka "handpenningen" på 500 euro som jag betalade till Orbit. Blev ett fint tillskott i semesterkassan!
    Om banken kan ta tillbaka från Orbit vet jag inte, hoppas verkligen det, men bankerna brukar väl sällan förlora nåt...

    SvaraRadera
  81. Anonym21.11.14

    Tack för denna sida. Vi blev oxå lottlurade och följde med taxi till hotellet i Arguineguin. Den 20141116. Offrade 2,5 timme av vår semester på detta skitsnack. Vann naturligtvis resan till Atlantic Garden men sade sedan nej tack och då blev den norske chefen skitsur och hotfull för att vi inte ens ville titta på rummet. Skrev inte på något kontrakt men signerade ( falska signaturer ) att vi hade mottaget priset. Detta kan väl ändå inte vara bindande till något ? Man blir orolig. Hoppas att de " trevliga" ungdomar ( en hette Malin från Falun) som delade ut lotten och den "trevliga" kille (Henrik) som försökte att snacka omkull oss på hotellverandan får dåligt samvete och skaffa er ett jobb där ni inte behöver lura folk och kanske kan ni sova gott om nätterna.De betalade vår taxi tillbaka men denna resa gör vi aldrig om mer.

    SvaraRadera
  82. Anonym1.12.14

    Ännu två lättlurade svenskar! Vi skulle göra våra sista inköp i Puerto Rico 28 november, eftersom hemresan var 29 november.En man haffade oss med två lotter, och när vi öppnade dom utbrast han att den ena var högsta vinsten, och det var längesen någon fått den. Skeptiska var vi men ändå nyfikna, han ringde efter taxi och sa att det var gratis taxi till Arguineguin, till Tourist Office, och betonade att vi när vi kom dit skulle tacka ja till 60 minuters presentation. Detta eftersom han då skulle få bonus som hade raggat oss, bonusen skulle gå till att betala hans tandläkarräkningar. Väl framme i Arguineguin blev vi mottagna av en ung svensk tjej som talade svenska, hon frågade vad han som gett oss lotterna sagt att vi vunnit, eftersom sista delen på lotten egentligen inte skulle öppnats förrän på hotellet i Arguineguin. Nåväl, sen fick vi träffa Elisabet, 70 år och talets gåva, hon figurerar i något tidigare inlägg i bloggen. Talade vitt och brett men det tog lång tid att komma fram till vad dom ville ha sålt. Vi blev stressade för tiden gick, bjöds på juice och kaffe i restaurangen. Hon erbjöd sig att följa med oss ut och visa billiga kina-affärer, eftersom vi ville handla inför hemresan. Så blev det, hon la ner rätt mycket tid på oss, cirka 4 timmar. Efter hennes uppmjukning av oss kom hennes chef och frågade om vi hade råd till 2700 kronor i dagsläget. Vi svarade ja.Sen frågade han om vi kunde göra en avbetalningsplan på 23000, då svarade vi nej på grund av den ekonomi vi har. Han sa då till Elisabet att då blir det inte mer än så, se till att dom får de dom har rätt till. Vi fick en T-shirt och en veckas boende på Fuertoventura. Väl hemma i Sverige läste vi att som en obligatorisk del av denna nya vistelse skull ingå ytterligare presentation.
    Har nu ringt och varnat mor med sambo som är kvar i Playa Inglés att dom inte ska ta emot några lotter!
    Någon resa blir inte av för oss under dessa förhållande, och vi instämmer med övriga bloggare att VIng, som vi åkte med, borde varna för detta! Det verkar ju vara många som råkat ut för detta!

    SvaraRadera
  83. Hej, ring till Ving eller skriv på deras kundservice vad ni tycker!!! T.ex. Fritidsresor har lovat återta varningarna för denna typ försäljare i alla sina nordiska resor också muntligt. Flera researrangörerare varnar om detta i sina hemsidor, men vem läser allt detta i förväg!!! Denna artikel är tyvärr år efter år mest läst på min blogg, varje vecka minst 60 läser den - många sannolikt för sent. Agera du som vet vad som händer!

    SvaraRadera
  84. Anonym19.12.14

    Hej!

    Vi hängde på en presentatuon i förrgår från playa del ingles till Arguine, av nyfikenhet o för att vi inte hade annat för oss. Det var ändå mulet i pdi. På stället samma procedur med Kristina 64, inkl. en promenad. Eftersom det var sol i A passade vi på att sola under presentationen. Bossen kallades Johan, från Götet, i 40-årsåldern o väldigt brun.

    Tre bokningar som med vinsten kunde bli fyra veckor skulle kosta 2500 euro o de skulle ha 800 på plats.

    Vi fick intryck att det är en bokningsavgift på 90 euro för att lösa ut vinsten. Vi har inte testat att göra bokningen.

    Alla ni som var där o känner er lurade på er tid fast ni inte köpt något; se det från andra sidan, att ni lurade dem på deras tid o pengar. Rätt åt dem! Enligt Kristina kostar varje visning 110 euro för firman.

    Titti

    SvaraRadera
  85. Hm, taxi till och från Playa del Inglés till Arquineguin kostar sisådär 60-70€, det behövs 2 personer att haffa en kund, en att "intervjua för turistinfo" och 2 att övertala att köpa "produkten". Billig arbetskraft, kan man tyckas för resterande 40-50€.

    SvaraRadera
  86. Anonym22.12.14

    Sista steget är att "gå in" möta chefen. Jag säger återigen att jag gör aldrig affärer utan att fundera och kolla upp företaget/personerna. Nu blir hon arg, vi måste bestämma oss nu annars är det ingen mening att vi "går in". OK svarar jag, det blir tyst, hon svarar om jag inte ens skulle tacka ja om det kostade 500€ för 6 veckor. det vet jag inte. Tänker för mig själv att är det så billigt är det garanterat en bluff.

    Vi "går in" det är fullproppat med folk och bord, rena väckelsekänslan. Efter ett tag presenterar chefen sig som Conny, ser ut som någon som säljer begagnade blocket-vrakbilar på anonyma adresser som bensinstationer. Han frågar om vi är nyfikna på vad det kostar, absolut. Ohja, han skissar på ett block 5000€ för 6 veckor, som skulle användas på 3 år. Jag svarade att det var dyrare än det etablerade resebolagen som då också inkluderar flyg. Dessutom vet jag vad jag får. Då kommer nästa erbjudande 800€ för 2 veckor. Mycket billigare per vecka. Jag avböjer, han accepterar detta nej förvånansvärt fort och går vidare i den fullproppade salen. Försäljerskan ser ut som hon skall sjunka genom jorden. Vi plockar ut våran bonus utan problem.

    SvaraRadera
  87. Ovanstående är slutklämman till en gedigen kommentar på 6 bilagor, som jag plockat det väsentligaste av här nedan. Skriv gärna kort och bara EN kommentar även om det blir lite längre, tack!

    "Jag och min sambo blev nyligt haffade av en mycket trevlig nederländare utanför Atlantic Beach Club på Playa del Ingles. Inga skraplotter, vi ska få middag, sprit eller Dolphine Watching om vi ställer upp på att se på lägenheterna på Atlantic Beach Club.
    ----
    Hela upplägget är väldigt suspekt. Jag informerar att jag är väldigt grundlig när gör affärer. Läser recensioner kollar upp företag och personer jag skall göra affär med. Detta avskräcker inte försäljerskan. Hon upprepar många gånger om vi har flera frågor, det har vi inte då jag har tröttnat för länge sedan. Och alla varningsklockor ringer, bristfällig information, snabba beslut, taffliga presentationer. Nu vill jag bara ha min bonus.
    -----
    Jag kontaktar Ving och berättade om alla som var i färd att bli blåsta på sina semesterpengar. Får enbart svaret att de varnar för time share i sin mapp på hotellet. Däremot tog de sin tid att informera att vi borde ge dricks till städerskorna. Att deras kunder blir lurade på semesterpengarna var tydligen inte lika viktigt. "

    SvaraRadera
  88. Anonym11.1.15

    Fasen! Jag skrev kontrakt med Orbit! Det gav mig ånger och illamående direkt efter och inte blev de känslorna mindre sen jag googlat runt!!!!!
    Skickliga var de - genom hela "kedjan" från mannen på gatan till sista anhalt!!

    Har kontaktat Europa konsument och fått hjälp med första steget att försöka säga upp kontraktet! Orbit sa nej förstås!! Den 15:e ska andra delen av betalningen göras!! Och EU konsument tar nog inte upp mitt ärende föränn om en vecka( 2 veckors väntan fick jag räkna med sa han). Suck, vad ska jag göra??

    SvaraRadera
  89. Kontakta din kreditkortfirma och försök få dem att stoppa betalningen du gjort.

    SvaraRadera
  90. Anonym12.1.15

    Ska jag göra kortreklamation till banken på betalningen som drogs 15/12? Utan att vänta på vidare instruktioner från Eur.konsument?

    SvaraRadera
  91. Ja tror att EU Konsument skulle göra det som råd nr 1, ju snabbare du gör det desto bättre. Jag har inte själv varit inblandad i reklamationer, men så läser jag kommentarerna här ovan. EU Konsument kan också hjälpa med reklamationer med Orbit. Fick du tid att bestämma dig, eller bara betala bums? Fick du ongerlbankeketter? Om inte använd dessa som argument att du vill dra tillbaka kortbetalningen.

    SvaraRadera
  92. Jag och man har också blivit lurade! Allt som beskrivs i denna blogg stämmer överens med vad vi varit med om!
    Tack för alla tips, kommer att hålla er informerade om hur det går för oss!

    SvaraRadera
  93. Anonym19.1.15

    Tackar för den här sidan.
    Vi kom också till det här hotellet genom en lottvinst.
    Vi sa ifrån att det här inte var något för oss innan vi kom till chefen. Men för att få ut vår vinst resa var vi tvungna att signera att papper, som var 1/4 A4 sida med engelsk text. Vi såg inga siffror som tyder på ett avtal ( likt ett tidigare inlägg ifrån ANONOM 21.11.14.)
    Vi känner att de ändå har uppgifter för att kunna andvända våra signaturer ( falska ) till falska avtal .
    Vi fick ju ingen kopia till den här signeringen, så kanske vi skulle försöka kontakta dem och markera att vi bara signerade för vinsten och inget annat plus att man inte för våra persouppgiter vidare till tredje person.
    Är det någon annan som känner igen sig ?
    Vilken mail adress kan vi nå dem på?
    Tacksam för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym14.4.15

      Hej!
      Idag har det gått nästan 3 månader sedan ditt inlägg.
      Hur gick det?

      Radera
  94. Det här är ju emot alla regler, man skall alttid få en kopia av en dokument man skriver under. Dessutom skall åtminstone få förklarad vad som står iden. Helst vägra skriva under om man inte förstår vad man skrivit under. Men jag har inte hört att Orbit (eller föregångarna) hade använt förflyttade signaturer.

    SvaraRadera
  95. Anonym30.1.15

    Vi råkade ut för dessa personer på Puerto Rico19/1 -15, våran andra dag på Gran Canaria .Våran historia är identisk med föregående.Vi skrev inte på något.Hur kan detta försigå mitt bland folk. Är taxin också inblandad?Det är dessutom svenska ungdomar som plockar upp folk på gatan.Man litar ju på sina landsmän

    SvaraRadera
  96. Anonym19.9.15

    Vi har fått tillbaka pengarna nu via kortreklamation! Och "läxan" är lärd - den brände ordentligt på nästippen!!
    Man hoppas verkligen att inga fler ska bli drabbade! Att de stoppas! Voyager, Orbit travel eller vad de nu väljer att kalla sig!!
    ( jag skrev här ovan första gången 11/1 2015.)

    SvaraRadera
  97. Utmärkt! Konsument Europa i alla Nordiska länder har nyligen gemensamt gjort en infokamnpanj mot semesterklubbar och time share skojare. Trots det är den här blogg artikeln ännu min mest läst, bara under senaste månaden har 260 läst den. Jag tror att det är bara de som råkat ut för detta som har anledning att leta upp den. Fast alla som läser gör det efter att använt en sökmotor.

    SvaraRadera
  98. Anonym3.12.15

    Kan bara konstatera att de håller på än....Varje dag ser man par som blir stoppade och övertalade. Hotellet som används ligger mitt emellan två st Vinghotell. Märkligt att Ving inte agerat och påtalat riskerna för sina gäster. Istället rekommenderar de hotellets restaurang för sina gäster (enl. Trip Advisor).

    SvaraRadera
  99. Anonym5.12.15

    http://mindtimeshare.me/tag/arguineguin-gran-canaria/

    Kanske börjar det hända något-äntligen.

    SvaraRadera
  100. Samma "koncept" , nya namn! Vi råkade ut för värvning av Enduria Travel, på Playa del Ingles strandpromenaden. Min man var skeptisk direkt, men det var ju jag, kvinnan sov vinsten gavs till, så klart! 2 timmar senare kom vi ut utan kontrakt, med en veckas vunnen resa med Subsided Holidays, som innebär en ny värvningsförsök! Jag ska definitivt påtala detta för Ving!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Endure Travel vill informera att firman inte är semesterklubb utan resebyrå som använder lotterier i sin marknadsföring.

      Radera
  101. Anonym20.3.16

    Mina svärföräldrar gick på detta för ca 2 år sedan, betalade 50 000 kr på plats utan att ha förstått vad dom skrivit på. Men en två veckors kryssning i Karibien blev dom lovade utan kostnad och nu vill dom åka på den. Eftersom dom är dåliga på engelska ska vi hjälpa dom att boka. Det vi kan läsa oss till är att man måste ringa och boka och att flygbiljetterna bokas av dom. Antar att detta såklart blir mycket dyrare, men resten då? Finns det någon kryssning? Är det någon som har åkt? Kostnad?

    SvaraRadera
  102. Detta lär vara kutym att man måste ta deras arrangemang för resorna dit, kosta var det kosta vill. Det finns få rapporter här hur det funkar i praktiken när man vill använda det som man köpt till. Jag är tacksam om ni vill berätta hur det gick med kryssningen och även har dina föräldrar använt de lovade förmånen under de här två åren och ifall hur det funkade?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym7.11.16

      Precis kommit hem från Pl Ingles. Köpt ett 50000 kronorspaket. Men vi känner oss väldigt kluvna. Kontraktet ser OK ut och alla kommentarer vi läser säger inget om de som verkligen försökt resa med Enduria. Vore kul att veta om det funkar OK eller om det är en scam? RCI har inte hört om Enduria ( som då ska vara samarbetspartner) och inte heller Tatoc.

      Radera
  103. Tyvärr kan inte hjälpa med mer än vad som står på kommentarerna. Vad skulle du kunna resa för istället det som bjuds? Ingen nöjd kund reagerat, borträknad med några anställda av företagen som låtsats vara kunder. Är du säker på att kunna resa de åren du betalar för? Om du tar det du köpt berätta gärna hur det gick. Om inte kontakta konsumverket som beskrivs i artikeln, bums!

    SvaraRadera

Tiedätkö lisää? Kerro! Haluatko lisätietoa? Kysy!
Vet du mer? Berätta! Vill du veta mer? Fråga!