27.12.09

Jesus kom hem från fisket

Annandag Jul 26.12.09










I morse kom Jesus äntligen från fisket. Man hade fått lagom med fisk och jag fick köpa på dagens specialpris. Säljaren överraskade mig och började prata svenska. Vilket underbar badväder det blev under dagen. Och sedan en alldeles ny maträtt på eftermiddag. Denna text tillkommer först nu pga. tekniska svårigheter.




Strax före nio såg jag att det kom en öppen fiskebåt från soluppgångens håll. Jag kollade fiskebåtarna och, javisst, det var en som fattades. Jag tog en extra titt med kikaren och det var ju Jesus 1 som saknades. Och sedan kollade jag färgen på båten som kommer , och det var ingen tvekan, den var Jesus 1. Månne är det dagen då jag får för första gången färsk Gran Canarias kustfisk direkt från båten!




Hjälptrupper på stranden
Jag höll på rusa iväg till båten, men först skall man ju ha byxor ock skor på sig. Och en skjorta. Jag såg hur båten med två men ombord kom in och mottogs av flera karlar som drog den i land. Det fanns inga köpare där, men det blev aktivt sysselsättning runt båten. En började uppenbarligen rensa fisk.




När jag kom till båten fanns det tre-fyra men i arbete. En rensade, de andra tömde och städade båten. De hälsade men annars tog de ingen mer notis om mig. Jag frågade rensaren om jag får köpa fisk. Han nickade. Ta bilder gick bra också. Dem ser du här runtom.


Det var två något yngre och en lång, ståtlig äldre man typ åldring och havet. Senare kom en äldre till, som genast började rensa fisk. De två andra flyttade fisk från båten och från bärlådan till en tunna på 20-30 liter. Den blev nästan full utan de rensade mindre fisken.



Jag fick vänta en god stund och då kom det en annan köpare. Han talade spanska, tillsynes bekant till fiskarna. Han köpte en halv plastpåse full med olika fisk och calamar. Men han hade bara 20€ sedel, som behövde växlas. Då fick jag hjälpa till. Jag var lite ängslig hur det skulle bli med mitt inköp, men yngre fiskaren som talade engelska lugnade, det ordnar sig. Han hade tidigare tittat på mig vänligt, men inte tilltalat. Då visste jag inte än att det var han som var gruppens talesman.




Halv kasse på en tia
Bekantingen fick betala en tia för en halv kasse med orensad fisk. Jag ville ha rensade. Jag är ju inget vidare bekant med rensning av kanarisk fisk och knivurvalet i vårt kök är inte så passande för fiskrens. Alla men hade kniven typ puukko, morakniv, som man brukar ha hemma också då fiskaren själ rensar sin fisk. Fjäll rensades först och sedan inälvorna.



Jag ville ha två fiskar, som man börjare rensa för mig. Där var en tredje fisk till, som man lade in min kasse trots mina milda protester.


- Its for you from us, extra! Yes. - It is five euros, sa den yngste, och tillade: Special price for you today! Dagens specialpris, javisst.


Jag var lite orolig om jag skulle hinna äta alla tre innan lokalklimatet gör sin missgärning. Nästa fiske skulle bli på måndag, om vädret tillåter.


Fem euro för tre färdigt rensade fisk, inte så dumt, även om den bekante storköparen fick sin halvkasse orensade på en tia.


Jag gav till talesmannen också en lapp med adress till denna blogg och berättade vad jag sysslar med. Att det är en privat Internet dagbok på finska och svenska. Om han inte förstår kan han ju kolla bilderna.


Även han pratar svenska
- Är du från Sverige? Undrar han, på ren svenska. Jag berättar att jag är sverigefinne. Då började han prata hyfsad bra svenska, kanske bättre än sin engelska där han blandade lite tyska till. Jag undrar om han hade varit i Sverige, på jobb tänkte jag närmast.

- Jo, på semester för fyra år sedan, svarar han

- Men hur har du lärt dig svenska då?

- Man lär ju. Folk pratar, jag lyssnar, så lär jag, grimaserar han.

- Nå int lär jag nån språk på de viset heller, svarar jag. – Kan du läsa svenska, bloggen är ju delvis på svenska?

- Tyvärr, jag läser inte, bara pratar. Han skakar huvudet och ler brett. Han heter förresten Domingo.

Jösses dessa språkgenier, tänker jag. Lyssnar och lär sig! Vad mon hade det blivit av mannen om han fått gå i skolor!


Hemma saltar jag fisken lätt och sätter i kylskåpet i förväntan för eftermiddagen.


När jag tittar ut från balkongen ser jag att dagen som började halvklart har blivit allt mindre molnigt. Solen skiner fullt genom tunna moln. Vilken underbar baddag det skulle blir efter veckans busväder.



Norsk-kanarisk fiskrätt
Mina erfarenheter om att laga fisk på kanariovis är obefintlig. Det mest almänna fisken man får här är grillat, vilket innebär att kocken lägger en fisk på grillen och om en viss tid tar servitören den till kunden tillsamman med grönt mojo sås. Röd mojo hör till kanariska saltpotatisar, eller var det nu tvärtom.


Jag har ingen grill, ingen ugn, bara två stekpannor (liten och stor). Efter en viss skapande tänkande kom jag på den här nytraditionella matrecepten:

- man tar den fisk som din fiskare har rensat till dig

- man torkar av den med kökspapper och strör lite nytt havssalt på den

- under tiden värmer man upp den stora pannan och sedan rikligt med olivolja i den (i spanska rätter använder man alltid mycket olivolja, eller så inte)

- när oljan hettat till lägger man fisken på pannan och steker den, man vänder den då och då under stekningen, fisken är säkert färdigt när fiskköttet börjar lossna av sig själv

- samtidigt lagar man norsk kålrot-potatispuré av det påse som man köpt på den Norska Butiken i Arguineguin.

( På påsen står det Kålrabi-Stabbe , men det där är bara dansk-norska språkförvirring, det är kålrot, rätten är enligt påsen dock en av det mest traditionella i Norge vilket är hela poengen, det blir 2-4 portioner beroende på hur hungrig man är.)

- man lagar också tomatsallad av en stor tomat och ett par skivor lök, smaksättes med äppelvinettika och olivolja


Man äter den tittandes på havet utanför Playa de las Burras.

Därpå dricker man kaffetår tillverkad av 50-50 Zoegas espresso från Skåne samt

Tirma rosteriet Café Natural från Las Palmas.


Något senare sitter man på balkongen, röker en cigarr och tittar på solnedgång och den stora trålaren som råkar vara ankrad utanför kusten på Playa del Inglés.


Och grubblar över EU:s konstiga fiskepolitik.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tiedätkö lisää? Kerro! Haluatko lisätietoa? Kysy!
Vet du mer? Berätta! Vill du veta mer? Fråga!